پروژه استارلینک و اینترنت

اینترنت استارلینک

اینترنت تبدیل به یکی از مایحتاج زندگی بشر شده است. بدون اینترنت انجام دادن بسیاری از کارها عملا غیر ممکن شده است. جدیدا عبارت اینترنت ماهواره‌ای چیست در صدر اخبار قرار دارد. ولی باید بدانیم که این نوع اینترنت بحث جدیدی نیست. کلا در جاهایی که امکان دسترسی به اینترنت با فیبر نوری، وایرلس و … وجود ندارد از اینترنت ماهواره‌ای برای ارسال سیگنال استفاده می‌کنند. تاکنون اینترنت ماهواره ای از طریق دو شرکت ویاست و هیوز‌نتاز از سال ۲۰۱۲ تامین شده است. اکنون شرکت بزرگ اسپیس ایکس در پروژه اینترنت starlink خود قصد دارد نوع پیشرفته‌ای از اینترنت استارلینک را در اختیار عموم قرار دهد. اما دلیل متفاوت بودن پروژه استارلینک با انواع اینترنت ماهواره ای پروژه کویپر آمازون و شرکت وان وب در چیست؟ ویژگی های اینترنت استارلینک در چیست؟

پروژه اینترنت استارلینک شرکت اسپیس ایکس

اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

به ارائه اینترنت از طریق ماهواره ها را اینترنت ماهواره ای می گویند. یکی از شرکت هایی که اینترنت ماهواره ای را برای جهانیان فراهم می کند شرکت spacex به وسیله پروژه عظیم اینترنت starlink است. حالا باید بگوییم که اینترنت استارلینک چیست؟ ویژگی های اینترنت استارلینک چیست؟ استارلینک نام یک پروژه بسیار بزرگ شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک است که خواستار ارائه اینترنت پرسرعت بدون محدوده جغرافیایی است. اینترنت استارلینک دارای رقبای قدری است و باید برای مقابله با آنها تکنولوژی خود را دائما پیشرفته تر کند، به عنوان مثال، ان وان وب و پروژه‌ی کویپر و ماهواره های آمازون از جمله رقبای مطرح شرکت اسپیس شیپ هستند.

وان وب و اینترنت استارلینک

حالا که به سوال اینترنت ماهواره‌ای چیست پاسخ دادیم، بیاییم رقبای استارلینک را بشناسیم. شرکت OneWeb یکی از رقبای اینترنت استارلینک است که به نوبه خود خدمات اینترنت ماهواره‌ای به مشترکین خود ارائه می‌دهد. این شرکت بتازگی توانسته است ۳۶ ماهواره پیشرفته را به مدار زمین پرتاب کند. شرکت اسپیس ایکس در پروژه استارلینک توانسته است حدود ۱۳۰۰ ماهواره را در فاصله مشخص ۵۰۰ کیلومتری از مدار زمین قرار دهد.

اسپیس ایکس قرار است تعداد ماهواره هایش را با اندازه دیش های استارلینک ثابت تا ۶ سال، این تعداد را به بیش از ۴۰ هزار برساند. در مورد وان وب باید این را بگوییم که قرار است تعداد ۶۴۸ ماهواره را به فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری کره زمین بفرستد. هدف این شرکت هم گسترش فعالیت های اینترنتی و  ارائه خدمات اینترنت پرسرعت به جهانیان است. تعداد پرتاب‌های موفقیت‌آمیز این شرکت تاکنون ۱۴۶ ماهواره بوده است.

شرکت وان وب بریتانیا

پروژه کویپر آمازون

همان طور که گفتیم پروژه اینترنت استارلینک تنها پروژه خواستار ارائه سرویس اینترنتی پر سرعت به جهانیان نیست. شرکت آمازون با پروژه‌ای بنام کویپر در تلاش است تا بتواند اینترنت پرسرعت رایگان و همگانی را به همه جهانیان عرصه کند. شرکت آمازون تاکنون 1000 ماهواره به فضا فرستاده است و در هدف نهایی قصد دارد، تعداد آنها را به بیش از 12000 در مدار LEO برساند. اما فعلا این شرکت مجوز ارائه اینترنت در ایلات متحده را دارد.

در آخر باید بگوییم که  در حال حاضر پروژه کویپر آمازون چندیدن ماهواره فوق پیشرفته در مدار زمین را دارد که فقط جهت کاربرد نظامی استفاده می شود با اینترنت اسپیس ایکس در حال رقابت است. در مورد وان وب هم قبل از ۲۰۱۹ این شرکت رقابت خود را با اسپیس ایکس و اینترنت starlink اعلام کرده بود اما با شیوع کووید-۱۹ و افت بازار مالی آنها، این شرکت در ۲۰۲۱ ورشکستگی خود را اعلام کرد. دولت بریتانیا با سرمایه گذاری روی وان وب قصد دارد روی اینترنت ماهواره‌ای در کشور انگلستان به صورت جدی کار کند.

در این مقاله از اپ استور ایرانی سیبانه سعی بر این شد که انواع اینترنت ماهواره ای بررسی شود. با در اختیار قرار گرفتن اطلاعات جدید در این زمینه مطالب فوق بروزرسانی خواهد شد. اگر اطلاعات دیگری در این حیطه دارید ممنون می شویم با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

ویژگی های اینترنت استارلینک

-رقابت با شرکت وان وب

– یکی از بهترین نوع اینترنت ماهواره ای

-قرار دادن چندین ماهواره بر مدار کره زمین

-رقابت با پروژه کویپر شرکت امازون

 

برای اطلاع از آخرین اخبار حوزه تکنولوژی و اپل، سیبانه را در اینستاگرام دنبال کنید :

اینستاگرام سیبانه

 

اپ استور ایرانی سیبانه ارايه دهنده نرم افزار‌های اورجینال و ایرانی با تضمین پایداری .

این هفته برنامه علی بابا برای ایفون  بسیار پربازدید بوده است.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.