نقاط منفی استارلینک

معایب اینترنت استارلینک

در نگاه اول به نظر می‌رسید بیشت کاربران از این اقدام استارلینک راضی بودند، زیرا فعلا خبری از قطعی شدن این پروژه به این گستردگی نبود. اما حالا بسیاری از اختر شناسان، دانشمندان علوم فضایی، ستاره شناسان و … مخالف این طرح ایلان ماسک هستند. آنها می گویند معایب بیشتر از فواید آن است.  بسیاری از این سازمان‌ها به تعداد زیاد این ماهواره‌ها انتقاد کرده‌اند. زیرا آنها می‌گویند نقاط منفی اینترنت استارلینک کم نیست و تعداد بیشمار ماهواره‌ های اینترنت اسپیس ایکس باعث ایجاد مشکلات بسیاری خواهد شد. یکی از این مشکلات آلودگی بصری حاصل از دیده‌ شدن تعداد بسیار زیاد ماهواره در بالای سرمان است. مشکل دیگر عدم رسیدن نور کافی به سطح کره زمین با ایجاد یک لایه ماهواره‌های است که ممکن است تغییرات اقیملی نامعلومی را به بار آورد.

 

معایب استارلینک

نقاط منفی استارلینک

دغدغه‌ دیگر دانشمندان به وجود امدن سندروم کسلر است. به بیان ساده تر اگر تعداد زیاد ماهواره در نزدیکی زمین وجود داشته باشد. امکان برخورد هر لحظه آنها به یکدیگر وجود دارد. با افزایش تعداد برخورد‌ها قسمت‌هایی از ماهواره‌ها منهدم خواهند شد و زباله‌های فضایی را ایجاد خواهند کرد. افزایش این زباله ها به صورت پی در پی مانع رسد این ستاره‌‌ها، آسمان شب و یا حتی در آینده نزدیک دیده شدن ماه خواهد شد. از یک سو مشکل ایجاد زباله‌های فضایی و به‌وجود آمدن سندروم کسلر (شرایطی مانند فیلم Gravity) و از سوی دیگر آلوده‌شدن بصری آسمان شب برای رصدهای نجومی در آینده از معایب اینترنت استارلینک است.

جواب دادن به انتقادها از استارلینک

پاسخ اسپیس ایکس در پی انتقاد به اثر کسلر و تاثیر آن بر روی تمامی ساکنین کره زمین به این شکل است. با وجود ارتفاع کم این ماهواره‌ها از سطح زمین، در صورت انهدام و یا ایجاد زباله توسط آنها، به سرعت توسط شرکت اسپیس ایکس جمع آوری خواهند شد. اما به احتمال زیاد جاذبه موجود در زمین سبب سقوط تک تک آنها شود. در این سناریو هم به محض ورود به جو زمین به دلیل سرعت زیاد قطعات و بودن  اندازه دیش ها در اتمسفر در هنگام سقوط، با توجه به ایجاد اصطکاک حاصله از سایش هوا و جسم، قطعات زباله سوخته شوند. احتمال دوم قابل قبول ترین گزینه است.

معایب و نقاط منفی استارلینک

از طرفی دیگر در پاسخ به نگرانی‌های اخترشناسان، این شرکت اعلام کرده است که با کاهش نور در آسمان، میزان نور دهی این ماهواه‌ها کمتر‌خواهد شد و کم کم در شب به صورت بی رنگ خواهد شد. این یعنی با چشم غیر مصلح قادر به شناسایی نخواهند بود. شاید بتوان جلوی آلودگی نوری ایجاد شده از سوی این سیستم‌ها را کاهش داد. ولی قطعا چه اسپیس ایکس و چه دیش های انواع اینترنت ماهواره ای هیچ تاثیری بر صد معبر بودن برای رصد آسمان و فضا ادامه خواهند داد.

اظهارات ایلان ماسک

احتمال دارد سایر جوانب منفی استارلینک بعدا آشکار شود. البته ایلان ماسک اعلام کرده که با پیشرفت این سیستم باید راه و روش کار اخترشناسان با تلسکوب فرق کند.یکی از مزایای اینترنت استارلینک با توجه مشخص بودن هر محل دقیق هر قطعه صاحبان شرکت‌های ستاره شناسی می‌توانند از طریق سیستم‌های مکان‌یاب زمان رصد خود را با شرایط وفق دهند. دیگر تلسکوپ‌های زمینی هم می‌توانند با اطلاعا از محل مداری ماهواره‌های استارلینک و با نقشه‌ها و الگوریتم‌های کامپیوتری، تصاویر و رصدهای خود را تغییر دهند.

البته محل قرار گیری بسیاری از تلسکوب‌ها خارج از مدار زمین است. در نتیجه استارلینک هیچ تاثیری بر روی آنها نخواهد داشت. همچنین نمی توان این موضوع را از نقاط منفی اینترنت استارلینک دانست. در این مقاله از اپ استور ایرانی سیبانه سعی بر این شد که تمام جوانب منفی استارلینک بررسی شود. با در اختیار قرار گرفتن اطلاعات جدید در این زمینه مطالب فوق بروزرسانی خواهد شد. اگر اطلاعات دیگری در این حیطه دارید ممنون می شویم با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

معایب اینترنت ماهواره ای استارلینک

-جلوگیری از رصد ستارگان

-اجبار به تغییر مکان تلسکوب های فضایی

-از دیگر نقاط منفی اینترنت استارلینک ایجاد آلودگی نوری

-احتمال سقوط قطعات بزرک روی سطح زمین

-امکان برخورد تعدادی از ماهواره ها به علت زیاد بودن تعداد آنها

 

برای اطلاع از آخرین اخبار حوزه تکنولوژی و اپل، سیبانه را در اینستاگرام دنبال کنید :

اینستاگرام سیبانه

 

اپ استور ایرانی سیبانه ارايه دهنده نرم افزار‌های اورجینال و ایرانی با تضمین پایداری .

این هفته برنامه رمز ساز بانک ایران زمین برای ایفون  بسیار پربازدید بوده است.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.